1. فروشگاه اینترنتی دیتاتک
  2. مقالات
  3. سیمبولوژی یا نماد بارکد
سیمبولوژی یا نماد بارکد
مقالات
1K
۰

سیمبولوژی یا نماد بارکد

سیمبولوژی یا نماد بارکد چیست؟

انواع مختلفی از بارکدها وجود دارند که به هر یک از آنها سیمبولوژی یا نماد گفته می‌شود. نمادها زبان‌ کد شناخته شده جهانی هستند که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تایید شده‌ و هر یک روش کدگذاری منحصر به فردی برای خود را دارند و غیر قابل تغییر می‌باشند.

نمادهای مختلف برای حل مشکلات در صنایع مختلف به وجود آمده‌اند، از خرده فروشی گرفته تا مدیریت موجودی، حمل و نقل، مراکز درمانی، کارخانه‌های صنعتی و دیگر صنایع، هر کدام روش کدگذاری مخصوص به خود را دارند و از آن به عنوان استاندارد استفاده می‌کنند.  انجمن‌های صنفی همچون ANSI (مؤسسه ملی استاندارد آمریکا)، AIAG (گروه اقدام صنعت خودرو) و HIBC (شورای بارکد صنعت بهداشت) نمادهای خاصی را تنظیم می‌کنند، که به طور معمول در دو دسته نمادهای خطی و نمادهای دوبعدی قرار می‌گیرند.

بارکدهای خطی و بارکدهای دوبعدی از نظر نوع و مقدار «فقط عددی یا حروفی» با یکدیگر متفاوت‌‌اند. از این رو هر کدام مقادیر متفاوتی از داده‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

نمادهای خطی

بارکدهای خطی یا میله‌ای بارکدهای یک‌بعدی هستند که از میله‌های سیاه عمودی با پهنای متغیر و فضای سفید تشکیل شده‌اند. این خطوط میله‌ای مجموعه‌ای از اعداد یا حروف را تشکیل می‌هند و اطلاعات متعددی را در خود ذخیره می‌کنند. بارکدهای خطی داده‌ها را بصورت افقی رمزگذاری می‌کنند و به دلیل فضای محدود آنها (بسته به نوع کد حداکثر تا 85 کارکتر و به طور معمول بسیار کمتر) قادر به ذخیره مقادیر محدودی از داده‌ها می‌باشند. بارکدهای خطی می‌توانند حاوی اطلاعاتی از قبیل قیمت، نام محصول، سازنده، وزن، شماره سریال، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و … باشند.

بیشتر بدانید: انواع نمادهای بارکد خطی

انواع مختلفی از بارکدهای خطی برای استفاده در صنایع مختلف وجود دارد، که هر کدام نوع خاصی از داده‌ها را ذخیره و نمایش می‌دهند. بیشترین کاربرد بارکدهای خطی در شناسایی و ردیابی کالا در صنایع، انبارها، فروشگاه‌ها، خرده فروشی‌ها، کتابخانه‌ها، امنیت ورود و خروج کارکنان و … است.

نمادهای دوبعدی

بارکد دوبعدی از بلوک‌ها، دایره‌ها و مربع‌هایی تشکیل شده است و داده‌ها را بصورت افقی و عمودی رمزگذاری می‌کنند. نمادهای دوبعدی معمولاً از بارکدهای خطی کوچکتر هستند و فضای کمتری نیاز دارند، اما حاوی صدها کاراکتر داده می‌باشند.

بیشتر بدانید: انواع نمادهای بارکد دو‌بعدی

یکی از محبوب‌ترین نمادهای دوبعدی، کد QR است که می‌تواند متشکل از هر نوع داده شامل داده‌های عددی و حروفی و دارای طولی تا 7089 بایت باشد. از نمادهای دوبعدی می‌توان برای بازاریابی محصولات، رویدادها و خدمات استفاده می‌شود.

از کدام بارکد باید استفاده کنیم؟

بعضی اوقات شما به دلیل مقررات یا استانداردهای موجود در کسب و کار خود، حق انتخابی در مورد نماد بارکد را ندارید. اما برای برنامه‌های کاربردی که به الزامات کسب و کار محدود نمی‌شوند، می‌توانید از انواع نمادها استفاده کنید. برای اینکه بدانید کدام یک از نمادهای بارکد پاسخ‌گوی نیاز شما در کسب و کارتان هستند و به بهترین نحو ممکن کار می‌کند، بارکدهای خطی یا بارکدهای دوبعدی، کدام یک برای شما مناسب است؟ را مطالعه کنید.

برچسب‌ها: ,,,,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

صندوق فروشگاهی
فهرست